Borreminne hovedside

Borreminne hovedside

Om Borreminne

Årgangene

Hefteinnhold

Register

Søk

 

bryllupsreise med M/T «Drafn»

Av Knut Kristiansen

Det var en stolt, ung gudmor Gudrun Aaby, som den 23. januar 1956 hadde æren av å foreta den høytidelige dåpshandlingen for M/T «Drafn», verftets byggnr. 140. Det var bitende kaldt og en vannstand halvannen fot under normalen.

Skrekk og gru, ikke minst for dem som står ansvarlig ved en stabelavløpning. Ja, pulsslagene fra dem som jobbet hektisk under det ruvende skroget kunne nesten høres blant oss som bivånet det hele fra tilskuerplass. Men alt gikk fint det som det alltid gjorde ved Marinens Hovedverft og «Drafn» bukket dypt da den tok vannflata for liksom å si takk for vel utført jobb så langt. Spenningen ble utløst med et trefoldig hurra fra alle dem som hadde møtt frem i vinterkulda.

Drafn - Klikk for å forstørre

Bygg nummer 140 ved HMV. Skipet var det største
som til da var bygget ved verftet, 18.500 tdw.

«Drafn» var på 18.550 tdw og det største skipet som til da var bygget ved MHV. Med en 6-sylindret Horten Doxfordmotor på 7200 BHP gjorde den en fart på 14 knop. Skipet skulle overleveres til E. B. Aaby’s Rederi, Oslo, onsdag den 28. juni 1956.

Blant besetningen ble det en stor kontingent hortensere, dels folk som hadde jobbet om bord ved verkstedet og dels folk som hadde valgt sjømannsyrket. Da vi viste bildet av «Drafn» i Gjengangeren den 16. april i år, tok det ikke lang tid før vi hadde en kjent hortensdame, Marit Fossdal, på tråden. Hun hadde mange og kjære minner fra denne spesielle båten. Hun og hennes tilkomne, Bjørn, feiret sitt bryllup lørdag den 24. juni, og hadde mønstret på fra første turen, hun som messepike, han som maskinist. De la ut på en bryllupsreise som skulle vare i 25 sammenhengende måneder! Dette var vel før man fant opp mer moderne ordninger med 6 måneder om bord og 6 måneder i land osv. Men de var unge og eventyrlystne og ville gjerne legge seg opp noen kroner til de senere skulle stifte hjem i Norge.

Marit Fossdal - Klikk for å forstørre
 Det var godt og varmt i tropene.
 Marit ville aldri vært det foruten
.

Det var urolige tider, ikke minst i det fjerne Østen hvor «Drafn» skulle ha sitt viktigste lasteområde i en rekke kjente oljehavner. Og Suezkanalen som hadde så stor betydning for farten gjennom Middelhavet, var et meget betent område. Nasser som nylig hadde styrtet sin forgjenger, førte en uforsonlig linje mot England og Frankrike og nasjonaliserte like godt hele kanalen i juli 1956 for å skaffe seg full kontroll over inntektene. Dette var innledningen til at vi bl.a. fikk en ny transportvei rundt Syd-Afrika og tankskip med langt større lastekapasitet enn før, supertankerne.

 

Bjørn var brun som en stubbe, og hang i hele døgnet.

Bjørn Fossdal - Klikk for å forstørre  For Marit og Bjørn gikk dagene om bord som en røyk. Det var nok å gjøre hele tiden og det spesielle med tankfart er jo kort tid ved land og mye tid i sjøen. Men livet i tropene var herlig, minnes Marit og opplevelsene mange. Men intet kan måle seg med situasjonen som hun har avbildet hjemme i bokhylla. «Drafn» hadde vært i drift i om lag tre måneder. Underveis fra Australia var den syd for Ceylon kommet ut av kurs og gikk for full fart på et korallrev i øygruppa Maldivene Dette var i firetiden om morgenen og besetningen sprang opp på dekk. Båten sto godt fast og det var selvsagt lite man kunne gjøre for egen maskin. Ja, man forsøkte også med egne ankere, men det medførte bare at kjettingen røyk! Hver dag kom det store grupper av innfødte i sine fargerike klær for å se på den fantastisk svære båten som sto der så hjelpeløs.

Drafn på grunn - Klikk for å forstørre

«Drafn» har gått for full fart på et korallrev.

For besetningen om bord ble dagene lange, men etter hvert fikk man rigget seg til med leidere og stiger slik at man tørrskodd kunne vandre litt rundt og se hvorledes urbefolkningen levde. Dette ble en opplevelse i seg selv. Etter ca. 14 dager ble «Drafn» trukket av på høyvann og med kraftige taubåter og kunne gå for egen maskin og sakte fart inn til hovedstaden på Ceylon; Colombo. Der ble det en midlertidig reparasjon så den kunne komme seg opp til Antwerpen hvor det ble et lengre verkstedsopphold før den igjen kunne komme i fart til nye oppdrag og nye opplevelser.

 

Fakta

Bjørn Fossdal fullførte senere sin utdannelse og seilte i mange år ute som maskinsjef, men er dessverre i mellomtiden gått bort. Vi takker Marit Fossdal som innviet oss i denne spesielle historien og skaffet oss bilder, likeledes en takk til Per Kongsfjell som navigerte oss inn i riktig øygruppe. Mye er jo glemt på de 50 årene som er gått. Til slutt en takk til Harry Jørgensen som hadde mønstret på som førstereisgutt og fikk en rimelig kortvarig tur med «Drafn». Under stempelsjau i USA var han uheldig og falt ned fra en usikret stilling, brakk begge armene og et bein og ble innlagt på sykehus. «Men det gikk bra med meg», sa Harry, senere klubbformann og også styremedlem ved Horten Verft.[

 

 

Tilbake ] Ett nivå opp ] Neste ] [ Toppen av siden ]

 

Copyright: Borre Historielag, Borreminneredaksjonen
Vevutgave: Høgskolen i Vestfold i samarbeid med Borre Historielag
Borreminne hovedside