Borreminne hovedside

Borreminne hovedside

Om Borreminne

Årgangene

Hefteinnhold

Register

Søk

 

Sigurd Jansen - NRKs huskomponist 70 år

Av Jan Ingar Hansen

Sigurd Jansen - Klikk for å forstørreHan er beskrevet som en profilert skygge som komponist, arrangør, dirigent, pianist og foreningsmann gjennom et langt liv. Det er nesten lettere å fortelle hva han ikke har gjort. En presentasjon av hans samlede musikalske produksjon ville ikke vært mulig mellom disse permer. Han har vel ikke selv oversikten over den enorme produksjonen fra alt fra små lydkulisser til fanfarer, viser til nitimen og større verk.

Sigurd tilhører en spesiell periode i Hortens historie der han sammen med Rolv Wesenlund, Joachim Calmeyer og Grethe Kausland ble landskjent for sine kunstneriske kvaliteter. Han spilt for Lille Grethe på kinoen og andre steder. Sigurd reiste til Oslo noen år før Rolv, men da begge i 1957 var på plass i hovedstaden startet de impresariobyrå. De sendte Joachim Holst-Jensen og Lalla Carlsen landet rundt for 300 kroner per opptreden.

Hans musikalske skolering fikk han av Thyra Lind og Odd Bogerud i Horten. Han har selv beskrevet denne tiden som oppmuntrende og spennende. Alt var lystbetont og han ville ikke annet en å spille. Etter hvert ble det Musikkonservatoriet i Oslo. Han reiste frem og tilbake mellom Horten og Oslo to ganger i uken..

Senere ble det fast opphold i hovedstaden der han bodde gratis på en kald hybel mot å akkompagnere Peder Bernt Ankers kone som hadde vært operasanger. En gang i uken ledsaget han fruen i huset gjennom Grieg. I tillegg måtte han trene Ankers gamle slitne hest. Den lite hestevante Jansen som aldri hadde sittet på noen hest før fikk oppleve at Anker rappet til hesten og det arme øket løp det han var god for, med Jansen skrevs over ryggen.

På Chat Noir fikk han musikkledsage flere av våre største revynavn: Lalla Carlsen, Arvid Nilssen og Kari Diesen for å nevne noen. Det ble mange revyoppsetninger som kapellmester. Til en avis fortalte han for noen år siden at etter 150 forestillinger med samme oppsetningen begynte han å bli ganske lei, da leste han romaner mens han akkompagnerte.

Etter hvert tok den klassisk utdannede pianisten steget over i swingmusikken og snart var han kjent over hele landet. Likevel ble det tonsetteren og komponisten som ble ettertraktet både som arrangør og komponist. Jazzmusikken festet etter hvert et grep som satt preg på mye av hans musikk.

Ingen har vel på en så beundringsverdig måte levd med de musikalske utfordringer og forandringer som Jansen. Han var for over ti år siden en av de første nordmenn som tok i bruk pc og noteskriveprogram til sin komposisjon. Med ungdomlig pågangsmot fylte han etter hvert hjemmestudioet med computere, sequensere, synther, samplere og alt hva det nå heter den moderne elektronikken som i dag utgjør de unge komponisters hverdag.

NRK ble Sigurd Jansens arbeidsplass fra 1972, men da var han allerede godt kjent i det hvite hus på Marinlyst. Allerede i 1965 startet han ”Lysthuset” sammen med Rolv Wesenlund og Harald Heide Steen. I 12 programmer var han orkesterleder i ”Hylands Hörna” og han var dirigent og medlem av styringsgruppen for Kringkastingsorkesteret. Vignetter og kjenningsmelodier ble noe av det han syslet mye med i NRK. Han har også skrevet musikk til en rekke tv-serier og fjernsynsfilmer. Melodi Grandprix ble også en årlig oppgave for Sigurd Jansen. I mange år var han musikalsk ansvarlig og dirigent både i den norske og internasjonale finalen. I 1964 vant han også den norske finalen med melodien Spiral. Han har også akkompagnert en rekke internasjonale stjerner som Tommy Steel, Bing Crosby, Julie Andrews og Eartha Kitt.

Foreningsmannen har viet mye av sin tid til NOPA, Norske populærautorer, det vil si komponister og tekstforfattere innen alle genre av underholdningsmusikk. I dag med over 400 medlemmer. Da Jansen kom inn i foreningen var det bare 30. Foreningen arbeider for medlemmenes økonomiske, kunstneriske og sosiale interesser. Også innenfor TONO har han hatt flere sentrale verv og har gitt mye av seg selv for å sikre andre de rettigheter de som utøvende kunstnere har krav på. Sammen med Thorbjørn Egner og Robert Levin må han finne seg i å være foreningens æresmedlem.

NOPA gav ham i 1990 pris for årets verk for det nesten timelange verket Aurora Borealis (Nordlys). Stykket har hentet elementer fra både jazz, rock, moderne og seriøs musikk, samt underholdningsmusikken. Her brukte han de fleste virkemidler og mange ble overrasket at han torde å være så eksperimentell i moden alder. Men dette understreker vel nok engang hans vilje til hele tiden å utvikle seg som komponist og musiker. 

Han har fått en rekke utmerkelser og hederstildelinger. Spellemannprisen for årets arrangør i 1972, Oslo bys stipendium og Nordring-prisen som beste musikkarrangør for å nevne noen.

Tilbake ] Ett nivå opp ] Neste ] [ Toppen av siden ]

 

Copyright: Borre Historielag, Borreminneredaksjonen
Vevutgave: Høgskolen i Vestfold i samarbeid med Borre Historielag
Borreminne hovedside