Borreminne hovedside

Borreminne hovedside

Om Borreminne

Årgangene

Hefteinnhold

Register

Søk

 

Kaja Eides vei

I vår serie om gatenavns opprinnelse har vi i år kommet frem til en liten og nesten ukjent gate på Karljohansvern. Hadde du spurt en tilfeldig forbi passerende av Borres innbyggere etter Kaja Eides vei, ville trolig svaret blitt at de ikke visste hvor den er.

Kaja Eides vei er tverrgaten til Nedre vei, Øvre vei og Voll veien på Karljohansvern. Den begynner ved kirkemuren ved Verftsporten og ender borte under Bakken (Vollane).

Kaja Eide Norena - Klikk for å forstørreKaja Hansen ble født på Horten 26. april 1884. Som vanlig var på den tiden fikk hun tre fornavn, Kaja Andrea Karoline. Kaja vokste opp i brakkene på Indre Horten og viste tidlig frem sitt sangtalent. Kaja ble elev av Helene Aschehoug i Horten. Noe senere begynte hun oss Ellen Gulbransson i Kristiania. Hun rakk også noen sangtimer hos Zur Muhlen i London før hun konsertdebuterte på Victoria hotell i Åsgårdstrand 24. juli 1904, og med operadebut i Kristiania året etter.

Hun giftet seg med skuespilleren Egil Næss Eide, og i Gjengangeren skrev Hans Chr. Oset for noen år siden om en morsom episode under bryllupet. Egil Eide hadde aldri hørt annet navn på sin utkårede en Kaja. Da de sto der foran presten og han spurte: "Vil du Egil Næss Eide, ha Kaja Andrea Karoline Hansen som hos deg står..., ja så ble han rent ut stum og glemte sitt ja før han høyt og tydelig på sitt klingende haugesundsmål utbrøt: –Men Kaja kjære, heter du virkelig det!

Frem til rundt 1920 var Kaja Eide hovedsakelig tilknyttet Nationaltheatret i Kristiania, og med sin høyt begavede sangkunst ble hun snart landets ledende sangerinne. Ved Nationaltheatret hadde hun tallrike store roller, bl. a. i Madam Butterfly, Lajla, La Traviata, Rigoletto og Faust. Hun reiste på flere omfattende konsertturneer – i Norge 1909 og 1924, i Sverige, Danmark og Norge i 1915 og 1918.


Internasjonalt gjennombrudd

Kaja Eides internasjonale gjennombrudd kom i 1924 på det verdensberømte La Scala i Milano. Hennes tolking av rollen som Gilda i Rigoletto ble etterhvert en av hennes viktigste roller. Debuten på La Scala ble begynnelsen til en stor international karriere. Det var den kjente operasjefen Toscanini som foreslo kunstnernavnet Norena. Det er under dette navnet, Kaja Norena, hun er kjent ute i verden. Året 1924 hadde også to andre store debuter: Både ved Covent Garden i London og ved Den store Opera i Paris debuterte hun som Gilda, og med stor suksess.

1926-1927 var hun tilknyttet Chicago Civic Opera med gjestespill i Boston og Philadelphia. Fra 1928 var Kaja Norena fast ansatt ved Den store Opera i Paris. Denne scenen regnet hun som sitt kunstneriske hjem, og mange av sine største triumfer feiret hun her – som Gilda, Ofelio i Hamlet, Desdemona i Otello, Margarete i Faust og som Julie i Romeo og Julie. I disse årene opptrådte hun også ved de andre store operascenene i Frankrike, men også i Brussel, Amsterdam, Praha, Napoli, Torino, Stockholm og København.

I 1933 ble hun utnevnt til ridder av den franske æreslegionen. Samme år besøkte hun Norge og ved konserten i Nationaltheatret var begeistringen kolossal. Ved denne anledningen ble hun utnevnt til ridder av St. Olavs Orden, tidligere hadde hun mottatt Kongens fortjenstmedalje.

I 1933 til 1935 hadde Kaja Norena fast gjestekontrakt med Metropolitian i New York. Her sang hun en rekke av sine kjente tolkninger. Hun gav også en rekke romansekonserter, bl. a. i 1935 for president Franklin D. Roosevelt. I 1935 ble hun engasjert til festspillene i Salzburg, og hun medvirket her i fire år på rad. Hun besøkte Norge ytterligere to ganger, i 1937 og 1939. Sistnevnte år gav hun sine avskjedskonserter i Paris og Horten. Typisk nok viste Hortensfolk ikke sin besøkelsestid, salen var ikke full. Inntektene av konserten i Horten gav Kaja Norena til gjenoppbyggingen av Løvøy-kapellet.

Kaja Norena var senere bosatt i Paris og Genève. Hun døde 14. november 1968.


Glemt i sin hjemby

Hun dro ut og erobret verden. Hun regnes fremdeles som en av de største representanter for sin stilart i verden. En av mellomkrigstidens største europeiske opera-divaer, feiret på de største scener i verden. Men i Horten er hun glemt – en kort gatestump på Karljohansvern og et bilde av seg på biblioteket er det verdensstjernen er hedret med i sin hjemby.

Kaja Eides vei - Klikk for å forstørre
Foto: Marion Olaussen

Tilbake ] Ett nivå opp ] [ Toppen av siden ]

 

Copyright: Borre Historielag, Borreminneredaksjonen
Vevutgave: Høgskolen i Vestfold i samarbeid med Borre Historielag
Borreminne hovedside